niedziela, 21 października 2018

Zjednoczone kolory jesieni.

Nastała jesień. Nieodwołalnie. 


Zrobiłem to zdjęcie w Lubanicach z powodu... polsko - niemieckiej konferencji ph "Chrońmy obiekty sakralne", która obyła się w naszym mieście 13 października.


Rankiem byłem jeszcze w okolicach Kaczego Rynku. Zieleń wciśnie się wszędzie;-)


Do prezentacji swojego referatu potrzebowałem okna dawnej kaplicy św. Anny - jedynego ocalałego elementu tego obiektu. Uff, zdążyłem wkleić;-)


Prezes Fundacji Natura Polska Tomasz Żółkiewicz - inicjator projektu.



W konferencji uczestniczyła duża grupa z gminy Neuhausen/Spree (po łużycku Kopańce/Sprjewja).


Nowy pomnik w naszym mieście - w 40 rocznicę wyboru kard. Karola Wojtyły na papieża. Ładny, ale nad tą podstawą warto by popracować.


Gości z Niemiec przywitał dziekan ks. Krzysztof Kwaśnik. Obok niego, regionalista i tłumacz - Edward Zys.



Zwiedzaliśmy naszą farę, goście byli pod wrażeniem koncertu organowego. Ja opowiadałem o ciekawostkach naszej fary.


Później pojechaliśmy do Lubanic, gdzie w katolickim dziś kościele patrzą z witraża na wiernych ojcowie Reformacji - Luter i Melanchton:-)


Piękny klasycystyczny ołtarz.


Oryginalne wyposażenie wewnętrzne.



To robi ogromne wrażenie. Także na gościach z Niemiec, gdzie utrzymanie żyjącego kościoła, to wielki wysiłek.


Przy tablicy upamiętniającej Hansa Benzlera - jednego z nielicznych Niemców, który w latach wojny miał odwagę krytykować reżim hitlerowski, za co zapłacił życiem.


Kolejny ewenementem lubanickiego kościoła są dwa kamienne krzyże pojednania (pokutne) na zwieńczeniu szczytów.


Łąka sąsiadująca z moją posiadłością zmieniła kolory na jesienne, ale wciąż paralotniarze latają.


Wschód słońca.


Pnącza na cmentarzu obok kościoła św. Piotra i Pawła.



A obok mojego domu na dzikiej jabłonce wciąż wiszą cudownie soczyste jabłka.


Trochę dalej, jest równie kolorowo. Ten pagórek na horyzoncie to "Wyspa", czyli dawny Doktor Berg. Śródmieście ukryte w dolinie.


Zdjęcia zrobiłem 21 października - dzień wyborów samorządowych. Pięknie tu.


Bez syfu reklamowych banerów. Prawdziwa cisza wyborcza:-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz